HemYH-utbildningar och kurserVirtual Reality-utvecklare (VR-utvecklare)
Antagningen

Har du frågor om din ansökan? Vår antagning hjälper dig!

Telefontid: mån-fre, kl. 9-12

08-466 60 00 (menyval 1 i växeln)

antagningen@nackademin.se

Expeditionen

Frågor om allmänna studieärenden och CSN.

Telefontid: mån-fre, kl. 08.00-12.00

08-466 60 00 (menyval 3 i växeln)

expeditionen@nackademin.se

Den fysiska expeditionen kommer att, p.g.a. rådande omständigheter, hålla stängt tills vidare. Ni når oss via telefon och mail.

YH Praktik 20 veckor Solna 2 år 400 YH-poäng

Virtual Reality-utvecklare

Utbilda dig inom Virtual Reality på Nackademin!

Ansökan:
Öppen
Ansökan stänger:
2 maj 2024
Sista kompletteringsdag:
10 juni
Utbildningsstart:
Augusti 2024
Utbildningslängd:
2 år
YH-poäng:
400
Plats:
Solna
Antagningskrav:
Grundläggande behörighet och Engelska 6, Matematik B/2, Programmering A/1

Överblick

Antagningskrav

Kurser som ingår

Ledningsgrupp

Som Virtual Reality-utvecklare (VR-utvecklare) skapar du verklighetstrogna digitala och artificiella miljöer med hjälp av 3D. Vi kunde tidigare bara se 3D grafik på våra datorer, spelkonsoler och i våra telefoner men nu har vi möjlighet att faktiskt uppleva den. Det kan vi göra genom att ha på oss speciella glasögon, oftast i kombination med hörlurar och handkontroller. Visst låter det som science fiction? Men det är egentligen inte så komplicerat – det handlar om ett sätt för tekniken att närma sig människan.

 

Många av de största teknikaktörerna är verksamma inom VR, vilket gör att det finns en stor efterfrågan på personer med denna typ av kompetens. Man ser ett ökat behov inom flera branscher, modebranschen är en av de branscher som använder sig av VR och AR allt mer, plötsligt kan vi konsumenter få en känsla för hur ett specifikt plagg exempelvis ser ut, inte bara i 360 grader, utan även i en önskad miljö.

Inom samhällsbyggnad används redan tekniken för att visa hur framtida bostäder och bostadsområden kan se ut innan de är färdigbyggda. Även inom vården har VR börjat slå igenom ordentligt och används bland annat till att visualisera människokroppen, träna på operationer eller som ett verktyg för rehabilitering.

Utbildningen

Quest 2 VR

VR-glasögon som används under utbildningen (Quest 2).

Utbildningen ger dig möjligheten att förstå och förklara utvecklingsprocessens alla skeden och självständigt kunna välja arbets- och projektmetodik för att kunna skapa effektiv
utveckling i VR-miljö. Du kommer även få kunskaper i specifika
utvecklingsmiljöer, programspråk, riktlinjer och förutsättningar som webben ställer.

Utbildningen kommer att bedrivas delvis på engelska för att ge den studerande färdigheter att kommunicera både i nationella och internationella sammanhang.

Utbildningen sker i en anpassad VR-sal och alla studenter har under utbildningen tillgång till ett par VR-glasögon (Quest 2).

 

Yoad - VR-utvecklare

Yoad – Polygon Forest 2

Projekt som våra studenter arbetat med

Projektet Yoad är ett projekt av Livsmedicin där våra studenter har fått vara med och arbetat fram en metod och ett behandlingsprogram för stresshantering genom att använda sig av virtuell teknik (Virtual Reality).

Yoad, riktar sig till människor som saknar kunskap eller förutsättningar att ta till sig mindfullness och hitta ro.

Yrkesroller efter utbildningen

Efterfrågan på dataföretagens tjänster har ökat och lönsamhet har förbättrats, och som ett resultat av det går nu branschen på topp. Med 5Gs intåg på marknaden så väntas Virtual reality växa till att bli nästa stora plattform. I Sverige råder sedan länge ett generellt underskott på programmerare och utvecklare. Eftersom Virtual reality ännu bara är i början av sin utveckling kan vi räkna med att efterfrågan på specialiserad VR-kompetens kommer att öka särskilt inom en mängd olika branscher.

Efter din avslutade utbildning till Virtual Reality-utvecklare kommer du att självständigt (och i team med kollegor och uppdragsgivare) kunna planera, genomföra, utvärdera, integrera och lansera en utvecklad Virtual Reality-produktion i en interaktiv miljö – på valfri plattform.

Yrkesroller efter utbildning:

  • Virtual Reality-utvecklare (VR-utvecklare)
  • Augmented Reality-utvecklare (AR-utvecklare)
  • XR-designer
  • VR-designer
  • 3D-artist
  • VR-strateg
  • Projektledare VR
  • Technical artist

Skillnad på VR, AR, MR och XR

VR står för Virtual Reality, och innebär att man med hjälp av datorteknik skapar en tredimensionell, simulerad miljö. För att uppleva denna konstgjorda värld behöver du ett VR-headset.

AR står för Augmented Reality och handlar om att förstärka och förbättra vår värld. Med AR utgår man från den verkliga världen och lägger på ett digitalt filter för att förstärka upplevelsen. AR kan användas med hjälp av vanliga smartphones och surfplattor, som ex. i spelet Pokémon Go.

MR står för Mixed Reality och är en hybrid mellan VR och AR. Den kombinerar både den digitala och den verkliga världen i en miljö, så de sammanfaller och interagerar med varandra i realtid.

XR står för Extended Reality och är ett samlingsbegrepp för Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) och Mixed Reality (MR). XR står alltså för den teknik som utvidgar verkligheten och sammanfogar de fysiska och virtuella världarna.

Lärande i Arbete (LIA)

En fjärdedel av din utbildning är förlagd på en verklig arbetsplats. Där får du, under erfaren handledning, omsätta teori i praktisk arbetslivserfarenhet och utveckla, fördjupa och befästa dina lärdomar till kunskap. Dessutom får du chansen att lära dig mer om vilka utmaningar som finns i yrkesrollen, skaffa värdefulla kontakter och lära känna branschen på ett djupare plan. 

På Nackademin har vi en unik närhet till anställande företag och du får en mycket relevant kunskap, eftersom näringslivet medverkar i både innehåll, upplägg och lärande. Genom LIA (praktik på arbetsplats) så fungerar Nackademin också som en självklar rekryteringsbas, och våra elever har gott rykte i branschen.

Två gånger per år anordnar Nackademin sina Branschdagar där du som student får möjlighet att träffa och nätverka med företag inom branschen. Det är ett unik tillfälle att knyta kontakter för en framtida LIA-praktik, och en potentiell anställning.

%

Intervjuer

Liknande utbildningar

Teknisk 3D-artist inom spel

2,5 år
Platsbunden

Det finns två olika typer av behörighet du måste uppfylla för att ha möjlighet att bli antagen på en utbildning: Grundläggande behörighet och särskild behörighet.

Grundläggande behörighet:
  • Har en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning med minst 2250 poäng samt godkända betyg i Engelska 5, Matematik 1 och Svenska 1.
  • Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i punkt 1.
  • Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning.
  • Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen. Läs mer under Reell kompetens.

    Alla våra utbildningar bedrivs på svenska. För att du ska kunna genomföra utbildningen krävs det väldigt goda kunskaper i det svenska språket både skriftligt och muntligt.

    Här kan du läsa mer om grundläggande behörighet.

 

Särskild behörighet:

  • Engelska 6, 100p
  • Matematik 2, 100p
  • Programmering 1, 100p

Saknar du behörighet? Här kan du läsa mer om vad du kan göra för att bli behörig till utbildningen.

1. Introduktionskurs VR

Yh-poäng: 10

Kursens syfte:
Syftet med kursen är att ge den studerande kunskap i hur en hårdvara för VR ska installeras, konfigureras och kalibreras. Kursen behandlar även installation av headset och kringutrustning som handkontroller och sensorer samt installation i omgivning/rum som hårdvaran kommer att befinna sig i. Den studerande ska även få en inblick i hur VR skapas, dess historia samt olika användningsområden.

Kursens mål:
Målet med kursen är att den studerande ska kunna installera och optimera i de vanligast förekommande hårdvaror inom VR. Den studerande kommer även få testa på att göra detta med fysiska hårdvaror. Kursen behandlar även de krav som ställs på de datorer, plattor och smartphones som används tillsammans med utrustningen. Målet med kursen är även att den studerande ska få kännedom om historiken bakom samt användningsområden för VR.

2. Agila projektmetoder

Yh-poäng: 10

Kursens syfte:
Syftet med kursen är att ge den studerande kunskaper i Agila projektmodeller och hur de används i utvecklingsprojekt. Under kursen kommer den studerande att arbeta med riktiga uppdrag mot ett företag eller en uppdragsgivare utifrån en tydlig kravspecifikation. Den studerande kommer att utveckla en enklare VR-produktion.

Kursens mål:
Målet med kursen är att den studerande ska ha kunskaper om och kan arbeta enligt de vanligaste Agila utvecklingsmetoder som SCRUM, Feature Driven Development och Kanban. Den studerande skall även ha fördjupade kunskaper inom projektarbete för utveckling av VR- produktioner.

3. Programmering Realtidsmotor

Yh-poäng: 60

Kursens syfte:
Syftet är att ge de studerande kunskaper för att programmera i en realtidsmotor. Kursen behandlar områden som hur man sätter upp en utvecklingsmiljö, hur gränssnittet och projektstruktur fungerar i en spelmotor, hur element och modeller (ljud och ljus) importeras samt hur olika SDK/API:er fungerar för olika VR-plattformar. De studerande skall kunna integrera multi user-funktionalitet. Kursen kommer även att behandla konvertering av ett befintligt projekt till VR-hårdvara.

Kursens mål:
Målet är att de studerande ska få fördjupad kunskap i att programmera i en realtidsmotor och ta fram prototyper för en VR-produktion. De skall självständigt kunna skriva kod och förstå hur API används för ändamålet samt publicera sin produktion i en interaktiv miljö på valfri plattform.

4. 3D-Grafik

Yh-poäng: 55

Kursens syfte:
Kursens syfte är att ge den studerande de kunskaper som krävs inom 3D-grafik för att kunna utveckla och utföra modellering, ljussättning, animering, shading och texturering i en VR-produktion

Kursens mål:
Målet med kursen är att den studerande ska ha kunskap om metoder inom modellering, UV-mapping, ljussättning, grundläggande animation, shading, texturering och realtidsrendering. Kursen förbereder den studerande att skapa animeringar och 3D-element som sedan ska implementeras i en realtidsmotor för VR-publicering. Att kunna skapa 3D-modeller för VR är en central uppgift för en VR-utvecklare. I kursen kommer litteratur, programvaror och examinationer vara på engelska.

5. UX och Interaktion

Yh-poäng: 15

Kursens syfte:
Syftet med kursen är att ge den studerande goda kunskaper i hur man utvecklar användbara virtuella interface med hänsyn till användarupplevelse, interaktionsdesign och design.

Kursens mål:
Målet med kursen är att den studerande ska känna till hur de olika VR-plattformarna skiljer sig åt beroende på hur slutanvändaren interagerar med dem. För att kunna utveckla ett användarvänligt gränssnitt för VR ska den studerande ha kunskaper i UI-design för VR. Den studerande ska i kursen skissa och rita upp designförslag för en VR-miljö och implementera en prototyp samt kunna använda interaktioner i AR-/VR-miljöer.

6. VR-utveckling mobil plattform

Yh-poäng: 25

Kursens syfte:
Syftet med kursen är att ge den studerande kunskaper inom Webbaserad XR, programmering i en realtidsmotor mot mobila hårdvaruplattformar samt analysera prestanda (framerate). Den studerande kommer under kursen att programmera och skapa prototyper i spelmotorer som Unity och Unreal Engine mot mobila VR-enheter. Kursen behandlar områden som hur man sätter upp en utvecklingsmiljö för mobil utveckling och hur olika SDK/API:er fungerar för olika mobila VR-plattformar. Den studerande kommer också att få lära sig om de olika begränsningar som mobila plattformar medför och därmed förstå hur man på ett effektivt sätt anpassar utvecklingen beroende på mobil plattform.

Kursens mål:
Målet med kursen är att den studerande ska kunna skriva kod och förstår hur API används för ändamålet samt kunna publicera sin produktion i en interaktiv miljö på mobil VR-plattform.

7. Augmented Reality

Yh-poäng: 30

Kursens syfte:
Syftet med kursen är att ge den studerande kunskaper i hur Augmented Reality (AR) fungerar och vilka olika typer av AR applikationer som finns tillgängliga på marknaden idag. Den studerande kommer få kunskaper om markörbaserad AR, GPS-baserad AR och objektbaserad AR samt vilka programleverantörer som finns och som är ledande idag.

Kursens mål:
Målet med kursen är att den studerande ska ha kunskaper om AR och hur det fungerar samt kunna arbeta med AR-foundation/Unity3D eller annat val av AR/3D program. Den studerande skall kunna ta in 3D modeller, filmer och koppla till markörer som visas i AR samt veta vad man skall tänka på för att ta fram stabila markörer. Den studerande skall även kunna utveckla en enklare AR produktion med en 3D modell kopplad till en markör, både IOs och Android samt veta vilka 3D motorer som är bäst lämpade för AR.

8. Ljudläggning

Yh-poäng: 10

Kursens syfte:
Syftet med kursen är att ge den studerande grundläggande metoder för ljudläggning i en VR-miljö, och förstå värdet av ljud som en viktig del av atmosfären och interaktionen i en VR-miljö. Den studerande kommer att arbeta enligt kravspecifikationer och få förståelse för hur samarbetet med en ljuddesigner kan gå till.

Kursens mål:
Målet med kursen är att den studerande ska kunna programmera in ljud i ett VR-realtidsprojekt för att skapa en immersiv upplevelse som hörs i spatialt ljud. Den studerande ska även få kunskap i hur ljudfiler ska exporteras och bli lämpliga för en spelmotor.

9. VR Storytelling

Yh-poäng: 30

Kursens syfte:
Syftet med kursen är att ge den studerande kunskaper i Storytelling som verkar i en VR-miljö. Kursen berör även de fysiska och psykologiska effekter som användning av VR kan ge användaren.

Kursens mål:
Målet med kursen är att den studerande ska kunna skapa och beskriva en Storytelling som ligger till grund för den programmering som behöver göras för att miljön skall kunna verka i VR. Den studerande kommer att få kunskaper om hur ett VR -headset kan lura hjärnan till att tro att man är på en annan plats genom förstärkt verklighet.

10. Publicering

Yh-poäng: 20

Kursens syfte:
Syfte med kursen är att ge den studerande kunskaper i att kunna testa spellogik och publicera på en VR-hårdvara.

Kursens mål:
Målet med kursen är att den studerande ska ha fördjupade kunskaper för att kunna skapa helhetsupplevelser där alla element i den utvecklade VR-produktionen integreras och sedan kan användas av slutanvändaren i VR-hårdvaran. Den studerande får även kunskapen att kunna konvertera projekt till olika VR-plattformar.

11. Affärsmannaskap entreprenörskap

Yh-poäng: 10

Kursens syfte:
Syftet med kursen är att den studerande ska förstå innebörden av affärsmannaskap/entreprenörskap kopplat till det personliga agerandet och ansvaret att bidra till varje verksamhetsresultat och lönsamhet på både kort och lång sikt.

Kursens mål:
Målet är att den studerande ska förstå hur det personliga agerandet och den egna kommunikationen påverkar kundens uppfattning och relation till företaget samt kopplingen till företagets slutliga resultat och lönsamhet. Kursen ska även ge den studerande förmågan att identifiera nuvarande och framtida kompetensbehov i branschen och aktivt förstå och kunna ta ansvar för sitt eget framtida kompetensutvecklingsbehov inom VR.

Studenten ska förstå innebörden och fått träna på genomförandet av en säljprocess samt ha en förståelse för att säljbarhet sker direkt eller indirekt, i varje roll, oavsett ansvar och funktion.

12. LIA

Yh-poäng: 100

Kursens syfte är att den studerande ska få kvalificerade kunskaper och arbetsmetoder, genom praktiskt arbete med Virtual Reality på ett företag. Målet är att de studerande ska kunna arbeta självständigt som en Virtual Reality-utvecklare, i enlighet med de rutiner, praktiska förutsättningar och resurser som finns på företaget. Den studerande ska omsätta och utveckla sina kunskaper och färdigheter inom Virtual Reality-utveckling på en arbetsplats i en skarp miljö. Kursen innefattar även att leverera en produkt utifrån en kravställning.

Efter avslutad kurs ska du kunna:
  • Vilken roll en Virtual Reality-utvecklare har på ett företag.
  • Hur ett företag arbetar och nyttjar Virtual Reality för att lösa problem.
  • Arbetsmetoder som används inom branschen: arbete efter kravspecifikationer, deadlines, kundkontakter, projektteam och rutiner.
  • Skapa en Virtual Reality-lösning för ett företag eller uppdragsgivare enligt kravspecifikation.
  • Kunna planera, genomföra och utvärdera projekt med syftet att leverera en Virtual Reality-lösning för ett företag eller uppdragsgivare.
  • Arbeta agilt i en projektgrupp.
  • Kunna anpassa sig till de specifika arbetsmetoder som används inom företaget och branschen samt kunna följa upp dessa hos leverantörer/kunder/uppdragsgivare.

13. Examensarbete

Yh-poäng: 25

Kursens syfte:
Syfte med kursen är att utveckla den studerandes förmåga att självständigt planera, genomföra, presentera samt argumentera för sitt val av arbetsuppgift, metod, avgränsningar, resultat och slutsatser. Kursen avser att utveckla den studerandes förmåga att kritiskt granska och bedöma sin rapport och slutleverenas samt de vetenskapliga artiklar som används inom examensarbetet. Kursen ger den studerande en teoretisk och praktisk fördjupning inom VR/AR.

Kursens mål:
Kursens mål är att den studerande ska planera, utföra och utvärdera ett utvecklingsprojekt för ett riktigt företag eller en beställare. Den studerande ska självständigt planera, göra research och genomföra projektet enligt tidplan. Leveransen ska vara en färdigutvecklad VR/AR-lösning för ett givet ändamål enligt kravspecifikation. Examensarbetet skall utföras enligt Agila projektmetoder kan genomföras enskilt eller i grupp. Kursen kan bedrivas på engelska med hänsyn till uppdragsgivare. Examensarbetets slutprodukt kommer att vara skrivet på engelska.

Ledningsgruppen består av potentiella arbetsgivare som kvalitetssäkrar utbildningen och ser till så att du lär dig precis det som branschen efterfrågar.

Varje yrkeshögskoleutbildning styrs av en ledningsgrupp som består av olika arbetsgivare från branschen, en utbildningsansvarig, nuvarande studenter och representanter för kommun och högskola. Ledningsgruppens uppgift är att se till att utbildningen ger rätt kompetens och håller den höga kvalitet som krävs för att du ska kunna jobba som den yrkesroll som utbildningen leder till. Ledningsgruppen sammanträder fyra gånger per år och diskuterar allt ifrån kursinnehåll och kursmål till gästföreläsningar och utbildningens kvalitet. Flera av de arbetsgivare som är med i ledningsgruppen tar även emot LIA-praktikanter och vill anställa yrkesrollen.

Antagningen

Har du frågor gällande följande:
Din ansökan, hur du ansöker, ej behörig, behörighetsprov, preparandkurser och 20%-regeln. Vänligen kontakta antagningen.

antagningen@nackademin.se
08-466 60 00

Utbildningsledare

Kontakta mig om du har specifika frågor om kursinnehåll.

Charlotte Jahns
Mejla mig

Anmäl intresse för den här utbildningen!

Fyll i formuläret nedan så får du vårt nyhetsbrev samt information om när ansökan för denna utbildning öppnar.

YH Praktik 20 veckor Solna 2 år 400 YH-poäng

Vill du ta emot en lia-praktikant?

Formulär