UX-writing
Läs den kostnadsfria YH-utbildningen UX-writing på distans
Intresseanmälan
Den korta YH-utbildningen UX-writing passar såväl dig som redan är i branschen och vill utöka din kompetens, som dig som vill komplettera eller bygga på tidigare studier. Utbildningen är kostnadsfri och ger dig YH-poäng.
UX-writing
UX (User Experience) handlar om användarupplevelsen på webbplatser, i appar och andra digitala tjänster. På utbildningen UX-writing kommer du lära dig att förstå användares olika digitala beteende- och användarmönster och ta fram skriftlig kommunikation som vägleder användaren till integration med den digitala produkten.
Utbildningens mål
Kursen ger kunskaper i/om…
- Centrala faktorer som påverkar användarupplevelse på webben
- Varumärkets språkliga profil ”tone of voice”
- Grunder i digital tillgänglighet
- Microcopy
- Produktkoncept
- Användares olika digitala beteende- och användarmönster
- Målgruppsanpassad kommunikation inom text
- KPI:er och verktyg för att mäta effekter av olika skriftliga kommunikationsinsatser
- Sökordsoptimering och dess betydelse för produktion av nytt skriftligt material (Search Engine
Optimization)
Kursen ger färdigheter i att…
- Kunna applicera varumärkets tone of voice i den digitala skriftliga kommunikationen
- Genom microcopy skapa skriftlig kommunikation som vägleder användaren till integration med den
digitala produkten - Delaktig i att påverka produktkoncept för ökad användarvänlighet och/eller digital upplevelse
- Skapa copy som används direkt i användargränssnitt för att vägleda användare inom en produkt och
hjälpa dem att interagera med den - Skapa engagerande användarupplevelser för en specifik målgrupp på webben, mobilen eller andra enheter
- Kunna mäta UX med olika KPI:er och verktyg (så som A/B-testning)
Kursen ger kompetens för att…
- Arbeta strategiskt med sökordsoptimering och använda som grund i produktion av nytt skriftligt
material - Analysera användares olika digitala beteende- och användarmönster och utifrån var dessa befinner
sig i kundresan kunna anpassa text utifrån specifika mål - Analysera UX med olika KPI:er och verktyg (så som A/B-testning)
- Styra kommunikationen mellan användare och en digital produkt för att optimera
användarvänligheten - Skriva strukturerad copy som rör digitala användare, som besökare och kunder, mot att uppnå ett
mål på ett intuitivt sätt
Utbildningskoncept
Distansutbildningen har ett flexibelt upplägg i 50% studietakt. De moment som t.ex. grupparbeten kommer att ske kvällstid. Utbildningen består av en kombination av inspelade föreläsningar och webbmöten. Mellan dessa träffar bedriver du självstudier med verksamhetsnära case. Utbildningen kan med fördel kombineras med befintlig anställning. Samtliga föreläsningar spelas in så du kan ta del av dem närsomhelst under hela utbildningen.
Förkunskaper
Grundläggande behörighet:
- Har en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning.
- Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i punkten ovan.
- Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning.
- Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen.
Läs mer om grundläggande behörighet här.
Särskilda förkunskaper
- 2 års yrkeserfarenhet inom marknadsföring eller kommunikation.
Kontakt
Har du frågor om behörighet och ansökan kan du kontakta oss på antagningen@nackademin.se.
Anmäl intresse för den här utbildningen!
Fyll i formuläret nedan så får du vårt nyhetsbrev samt information om när ansökan för denna utbildning öppnar.