Byggnadsingenjör hållbart byggande
Utbilda dig till byggnadsingenjör inom hållbart byggande
Överblick
Antagningskrav
Kurser som ingår
Ledningsgrupp
Vill du vara med och bygga ett hållbart samhälle? Byggnadsingenjör med inriktningen hållbart byggande leder till arbete i produktion av ny- och ombyggnationer med fokus på olika aspekter av hållbarhet, exempelvis genom materialval och energieffektivisering.
Det krävs en omfattande kompetensutveckling mot uthålligt byggande, miljö och säkerhet inom branschen. Samtidigt är vi mitt i ett stort generationsskifte där vi behöver bli många fler. Är du med?
Att arbeta som byggnadsingenjör kan vara lite som att lägga ett omfattande och komplext pussel, där små detaljer skapar en betydligt större helhet. Oavsett om du jobbar som arbetsledare, eller som entreprenad- eller kalkylingenjör så är ditt arbete en avgörande bricka i pusslet.
Utbildning
Vare sig du redan är i byggbranschen eller inte så har du här chansen att på två korta år skaffa dig en riktigt bra och attraktiv utbildning som byggnadsingenjör med inriktning mot hållbart byggande.
Utbildningen Byggnadsingenjör hållbart byggande innehåller bland annat byggkonstruktion och byggteknik, du kommer att få kunskap om olika material och deras egenskaper. Du får utbildning i CAD och BIM för att kunna tolka och producera ritningar i 2D och 3D. Du lär dig om ROT, byggproduktion, ledarskap samt arbetsmiljö.
Du lär dig också att samarbeta och driva projekt. Att beräkna materialåtgång, lönsamhet, ta fram priser, kalkylera, ta fram anbudsunderlag och upprätta förfrågningsunderlag är andra färdigheter du får. Hela tiden ligger fokus på energi, miljö och hållbarhet.
I inriktningen hållbart byggande får du särskilda kunskaper om energieffektiva byggnader– och får därmed aktivt bidra till en bättre miljö, och förbättrad hälsa och livskvalitet för de boende.
Att studera på Nackademin innebär att du studerar till ett yrke och inte ett ämne. Detta kräver av dig som student disciplin, stor drivkraft och eget ansvar för dina studier. Du ansvarar själv för dina studier och vi ger dig förutsättningar för att lyckas! Utbildningen bedrivs på heltid men vissa dagar är förlagda för självstudier. Dessa dagar kan till exempel vara till för att du på egen hand ska kunna fördjupa dig inom de områden i utbildningen som du önskar få mer kunskap inom.
Lärande i Arbete (LIA)
En fjärdedel av din utbildning är förlagd på en verklig arbetsplats. Där får du, under erfaren handledning, omsätta teori i praktisk arbetslivserfarenhet och utveckla, fördjupa och befästa dina lärdomar till kunskap. Dessutom får du chansen att lära dig mer om vilka utmaningar som finns i yrkesrollen, skaffa värdefulla kontakter och lära känna branschen på ett djupare plan.
På Nackademin har vi en unik närhet till anställande företag och du får en mycket relevant kunskap, eftersom näringslivet medverkar i både innehåll, upplägg och lärande. Genom LIA (praktik på arbetsplats) så fungerar Nackademin också som en självklar rekryteringsbas, och våra elever har gott rykte i branschen.
Två gånger per år anordnar Nackademin sina Branschdagar där du som student får möjlighet att träffa och nätverka med företag inom branschen. Det är ett unik tillfälle att knyta kontakter för en framtida LIA-praktik, och en potentiell anställning.
%
Yrkesroller efter utbildningen
Byggandet ökar kraftigt med nya bostäder och tillhörande service och infrastruktur i framför allt storstadsregionerna. Det finns också ett överhängande behov av upprustning när det gäller miljonprogrammets bostäder och en ständigt pågående hyresgästanpassning av företagslokaler.
Det är ett yrke där du har mycket goda utvecklingsmöjligheter, och med rätt ledaregenskaper, initiativkraft och samarbetsförmåga kan du relativt snabbt avancera till högre tjänster inom företaget.
Som byggnadsingenjör med inriktning mot hållbart byggande kan du arbeta på såväl mindre som medelstora och stora byggföretag i yrkesrollen som till exempel:
- Byggnadsingenjör hållbart byggande
- Entreprenadingenjör – planering, inköp, kundkontakter och kontraktsadministration tillsammans med arbetschef och platschef nära produktionen
- Energisamordnare
- KMA-administratör – ansvarig för kvalitet, miljö och arbetsmiljö
- Produktionsledare
- Kalkylingenjör – beräkna anbud
- Arbetsledare, bygg och anläggning – ansvarig för daglig drift tillsammans med platschef
Intervjuer
Liknande utbildningar
Byggnadsingenjör ROT
2 år
Platsbunden
Byggnadsingenjör digitalt byggande
2 år
Platsbunden
Byggnadsingenjör infrastruktur
2 år
Platsbunden
Det finns två olika typer av behörighet du måste uppfylla för att ha möjlighet att bli antagen på en utbildning: Grundläggande behörighet och särskild behörighet.
Grundläggande behörighet:
- Har en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning med minst 2250 poäng samt godkända betyg i Engelska 5, Matematik 1 och Svenska 1.
- Har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i punkt 1.
- Är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning.
- Genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen. Läs mer under Reell kompetens.
Alla våra utbildningar bedrivs på svenska. För att du ska kunna genomföra utbildningen krävs det väldigt goda kunskaper i det svenska språket både skriftligt och muntligt.
År 1
1. Bygglov och projektering
Yh-poäng: 35
Syftet med kursen är att den studerande ska få kunskaper om de regelverk som styr en bygglovsansökan och tidiga processer i byggskedet, få färdigheter i att ta fram handlingar för en bygglovsansökan samt kunna tolka fackmannamässiga ritningar från olika discipliner.
Målet är att de studerande ska ha kunskaper i byggprocessen samt ha insyn i och förstå de kommunala och statliga föreskrifter och regler som gäller vid en bygglovsansökan. Kursen ger också färdigheter i att tolka fackmannamässiga ritningar och handlingar från olika discipliner och ha kunskap om projekteringsprocessens olika skeden.
2. CAD och BIM-modellering
Yh-poäng: 20
Syftet med kursen är att de studerande ska få färdigheter i att skapa fackmannamässiga ritningar med hjälp av mjukvara för både CAD- och BIM-modellering. De studerande ska också få kunskaper om skillnaderna mellan en ritningsorienterad och en modern modellorienterad projektering.
Kursens mål kan delas upp i två avsnitt.
Först ska den studerande ska få kunskaper och färdigheter för att kunna framställa ritningar och modeller för en byggnad inom disciplinen A i traditionell programvara för CAD-projektering. Den studerande ska förstå hur bild, text och mått samverkar i byggnadsritningar och har färdigheter i att skapa fackmannamässiga ritningar.
I kursens andra avsnitt ska den studerande också utföra projektering av en byggnad i dicsiplinen A, men denna gång med med hjälp av ett vanligt förekommande programvara för BIM-projektering. De studerande ska också få kunskaper i hur informationsöverföring och objekt hanteras och används av dessa verktyg.
3. Produktion och förvaltning
Yh-poäng: 15
Syftet med kursen är att de studerande ska få kunskaper om olika ansvarsområden inom byggproduktion och logistiksamordning samt vilka produktionsstyrningsmetoder som har betydelse för en effektiv och väl genomförd produktion. De studerande ska kunna samordna arbetslag i ett byggprojekt för att genomföra projekt mot tidsplan, mål och budget.
Målet med kursen är att de studerande har kunskaper om byggproduktionens olika delar, faser, roller och ansvarsområden samt kvalitetssystem. De studerande får färdigheter i att följa byggprocessens struktur i utförandefasen, som t.ex. att upprätta APD-planer och produktionsplaner och granska ritningar och dokument.
4. Anläggningsmetoder
Yh-poäng: 15
Kursen syftar till att ge de studerande kunskaper om anläggningsmetoder – de som rör markfrågor vid byggande under marken och i marknivån – och de regelverk som är styrande i syfte att kunna tillämpa dem i dem i en arbetsledande roll i praktiskt byggnadsarbete.
Målet med kursen är att de studerande har kunskaper om de vanligast förekommande anläggnings- och grundläggningsmetoderna.
5. Juridik och upphandling
Yh-poäng: 15
Syftet med kursen är att de studerande ska få kunskap om de lagar och bestämmelser som gäller för anbudsgivning och upphandling mellan olika parter samt annan relevant lagstiftning som rör bygg och fastighet. Vidare syftar kursen till att ge de studerande färdigheter i att framställa förfrågningsunderlag och besvara anbudsförfrågningar.
Målet med kursen är att de studerande har kunskaper om olika avtal och kontraktsformer ur ett ekonomiskt och juridiskt perspektiv. Kursen behandlar olika entreprenadformer och avtal som reglerar dessa samt andra lagar av central betydelse för markexploatering och uppförande av byggnadsverk.
6. Konstruktion, material och byggteknik
Yh-poäng: 40
Kursen syftar till att ge de studerande kunskaper om de bakomliggande faktorer som styr val av byggmaterial och byggtekniska lösningar, inklusive de tekniska regelverk som är vägledande och/eller styrande, för att kunna applicera denna i en arbetsledande roll. Kursen syftar även till att ge de studerande kunskaper och färdigheter för att analysera krafter och dimensionera stål-, trä- och betongkonstruktioner enligt gällande europeisk standard.
Målet med kursen är att de studerande har tillgodogjort sig kunskaper i byggteknik, från val av byggtekniska lösningar till beräkning av laster. De studerande ska kunna granska ritningar och byggbeskrivningar och kunna hantera den process som krävs för att åstadkomma de ändringar och kompletteringar som kan uppkomma under produktionsskedet
7. Affärsmannaskap
Yh-poäng: 10
Syftet är att den studerande ska förstå innebörden av Affärsmannaskap kopplat till det personliga agerandet och ansvaret att bidra till varje verksamhets resultat och lönsamhet på både kort och lång sikt.
8. Ledarskap
Yh-poäng: 20
Syftet med kursen är att de studerande ska kunna samordna och leda arbetslag samt samverka med olika intressenter i genomförandet av ett byggprojekt. De studerande ska ha kompetens för att, på ett målgruppsanpassat satt, kunna kommunicera med olika aktörer som ingår i ett projekt på svenska och engelska.
9. Miljö och hållbarhet
Yh-poäng: 30
Syftet med kursen är att du ska få kunskaper i material och metoder, med fokus på miljö och hållbarhet. Kursen ska även ge de dig en god överblick över regler, klassificeringar och standarder för kvalitet och miljö.
År. 2
10. ROT och byggnadsvård
Yh-poäng: 10
Syftet med kursen är att ge den studerande kunskap om byggnadshistoria och kulturmiljövärden, samt hur man tar hänsyn till detta vid exempelvis ROT-arbeten eller vid nybyggnation i känsliga miljöer.
Målet med kursen är att den studerande får kunskap om traditionella material och metoder, restaureringsteorier, att bedöma bevarandevärden och kulturhistorisk klassificering. De studerande får kunskaper om den lagstiftning och de myndigheter som är berörda när det gäller kulturhistoriskt värdefulla byggnader.
11. LIA 1
Yh-poäng: 65
LIA1 bygger vidare på kunskaper som inhämtats det första året. Före LIA 1 har ni bl.a. gått igenom de första kurserna i hållbart byggande och byggprocessen. Under handledning av ansvarig handledare fördjupar du dina kunskaper i en praktisk situation och lär dig hantera utmaningar och frågor i det dagliga arbetet.
LIA är en viktig del av utbildningens röda tråd, med kursplanen som främsta styrdokument. LIAplatsen kvalitetssäkras i förväg av anordnaren. Moment som kan ingå är granskning av bygghandlingar och ritningar/modeller, byggtekniskt arbete, samordning, kalkylering och kvalitetsarbete.
Du deltar under LIA1 i de praktiska moment som ingår vid ex. arbetsledning av byggprojekt eller miljöarbete i samband med byggnation och du ska efter LIA1 självständigt kunna utföra ett flertal arbetsuppgifter. Du ska ha tagit del av företagets kultur och fått en tydlig bild av vad som förväntas av yrkesrollen och sociala och arbetsrättsliga samspel på en arbetsplats.
12. Energieffektivisering och installationer
Yh-poäng: 30
Kursens syfte är att den studerande skall kunna föreslå och genomföra enklare energibesparande åtgärder med byggnadens klimatskal och valda installationer.
Målet med kursen är att de studerande har kunskaper om vad som påverkar byggnaders energianvändning, både i befintligt bestånd och i nyproduktion, och hur man kan effektivisera denna. De studerande ska kunna beräkna energiförluster, fukthalt och luftflöden och förstå vikten av påverkande faktorer kopplade till värme, fuktisolering och installationer för värme, kyla, ventilation.
13. Projektekonomi
Yh-poäng: 15
Syftet med kursen är att den studerande ska förstå förhållandet mellan byggaren och beställaren för en god ekonomi i projektet och kunna genomföra komplett kalkylering, särskilt inkluderande investering och inköp i bygg- och fastighetsprojekt.
Målet med kursen är att de studerande har tillräckliga kunskaper i projektekonomi och kalkylering för att kunna räkna på jobb, göra överslagskalkyler samt framställa och utvärdera underlag till anbud, inköp, projektering och entreprenadinvesteringar i sin helhet.
14. LIA 2
Yh-poäng: 65
Syftet med LIA 2 är att du ska praktisera tillgodogjorda kunskaper som medarbetare i ett pågående projekt och fördjupa sina kunskaper och färdigheter frän de teoretiska kurserna samt de erfarenheter som inhämtats under utbildningen och LIA 1.
15. Examensarbete
Yh-poäng: 15
Syftet med kursen är att du ska utveckla din förmåga att självständigt planera, genomföra, presentera samt argumentera för en undersökning eller arbetsuppgift inom ett relevant område för utbildningen.
Antagningen
Har du frågor gällande följande:
Din ansökan, hur du ansöker, ej behörig, behörighetsprov, preparandkurser och 20%-regeln. Vänligen kontakta antagningen.
antagningen@nackademin.se
08-466 60 00
Utbildningsledare
Kontakta mig om du har specifika frågor om kursinnehåll.
Kenneth Italiener
Maila mig
Anmäl intresse för den här utbildningen!
Fyll i formuläret nedan så får du vårt nyhetsbrev samt information om när ansökan för denna utbildning öppnar.