Tidigare studenten Natalie formar framtidens marknadsföring
Hösten 2015 påbörjade Natalie Westerdahl utbildningen Digital strateg (nu Digital Marketing/Growth manager) på Nackademin. Efter sin examen har hon jobbat som konsult specialiserad på startups och snabbt växande bolag men också arbetat på storföretag som IKEA och Ericsson. Här berättar hon om valet av utbildning och hur hennes karriärresa sett ut.
Hej Natalie, berätta lite kort om dig!
Natalie heter jag, är 31 år och bor i Stockholm. På vardagarna jobbar jag som konsult i stan och helgerna spenderar jag i huset på landet. Kallar mig lite av en grönsaksmästare, är självförsörjande på grönsaker under sommarhalvåret av det jag odlar i min köksträdgård.
Berätta om din väg till Nackademin och ditt val av utbildning
Innan Nackademin studerade jag ekonomi och jobbade med HR och rekrytering på en varumärkesbyrå. För att attrahera riktigt bra kandidater började jag jobba med influencers samt strukturerat mäta utfallet av arbetet, det vill säga inbound rekrytering/marketing utan att jag visste om det. På Nackademin kunde jag få en djupare förståelse för det digitala i linje med det jag gjort tidigare, vilket jag tyckte lät intressant.
När tog du din examen och vad gjorde du direkt efter?
Jag tog examen 2017 och fick jobb direkt efter avslutade studier. Under mitt första år lärde jag mig allt om inbound och content marketing, vilket blev en bra grund när jag sedan började som konsult inom growth marketing/hacking. Idag har jag samarbetat med flertalet startups men även storbolag som Ericsson, IKEA, Hertz, Trygg-Hansa, Bjurfors, Söderberg & Partners, Sandvik mfl. vilket jag är otroligt stolt över.
Vad arbetar du med idag?
Jag driver mitt egna konsultbolag inom growth management, vilket betyder att jag identifierar och genomför business case för digital tillväxt som påverkar kundens affär i en positiv riktning.
Vad skulle du säga är roligast /mest utmanande med ditt jobb?
Jag är född optimist fast med ett kritiskt förhållningssätt, mitt jobb går ut på att lösa problem och jobba gränsöverskridande mellan olika team och kompetenser. Allas unika synsätt och arbetssätt är viktigt att förstå och är man duktig på det så har man en mycket god möjlighet att nå sina mål.
Vad är det viktigaste du tagit med dig från Nackademin in i arbetslivet?
Något som inte får glömmas och som jag insåg tidigt är den ofantligt (sjuka!) mängden av data, verktyg, processer och metoder som finns. Detta ger oss ibland för många vägval, men det finns också någon som antagligen gjort samma resa som dig innan, om du inte är pionjär. Det finns ofta best practice processer att luta sig mot, till exempel hur man jobbar strukturerat med data-analys. Nackademin bidrog med många av de grunderna.
Slutligen, har du några värdefulla tips till nuvarande studenter och personer som funderar på att söka till utbildningen?
Nackademin ger direkt insyn i hur arbetslivet i en aktuell bransch ser ut, det är en bra språngbräda om du vill accelerera eller byta bransch. Våga sedan lita på din egna research, det har hjälpt mig att hitta vad jag ville ägna mina dagar åt.
Registrera dig i vårt Alumn-nätverk och håll kontakten med andra alumner från Nackademin!
Läs mer om Nackademins kommunikationsutbildningar här.
Tidigare studenten Natalie formar framtidens marknadsföring
Hösten 2015 påbörjade Natalie Westerdahl utbildningen Digital strateg (nu Digital Marketing/Growth manager) på Nackademin. Efter sin examen har hon jobbat som konsult specialiserad på startups och snabbt växande bolag men också arbetat på storföretag som IKEA och Ericsson. Här berättar hon om valet av utbildning och hur hennes karriärresa sett ut.
Hej Natalie, berätta lite kort om dig!
Natalie heter jag, är 31 år och bor i Stockholm. På vardagarna jobbar jag som konsult i stan och helgerna spenderar jag i huset på landet. Kallar mig lite av en grönsaksmästare, är självförsörjande på grönsaker under sommarhalvåret av det jag odlar i min köksträdgård.
Berätta om din väg till Nackademin och ditt val av utbildning
Innan Nackademin studerade jag ekonomi och jobbade med HR och rekrytering på en varumärkesbyrå. För att attrahera riktigt bra kandidater började jag jobba med influencers samt strukturerat mäta utfallet av arbetet, det vill säga inbound rekrytering/marketing utan att jag visste om det. På Nackademin kunde jag få en djupare förståelse för det digitala i linje med det jag gjort tidigare, vilket jag tyckte lät intressant.
När tog du din examen och vad gjorde du direkt efter?
Jag tog examen 2017 och fick jobb direkt efter avslutade studier. Under mitt första år lärde jag mig allt om inbound och content marketing, vilket blev en bra grund när jag sedan började som konsult inom growth marketing/hacking. Idag har jag samarbetat med flertalet startups men även storbolag som Ericsson, IKEA, Hertz, Trygg-Hansa, Bjurfors, Söderberg & Partners, Sandvik mfl. vilket jag är otroligt stolt över.
Vad arbetar du med idag?
Jag driver mitt egna konsultbolag inom growth management, vilket betyder att jag identifierar och genomför business case för digital tillväxt som påverkar kundens affär i en positiv riktning.
Vad skulle du säga är roligast /mest utmanande med ditt jobb?
Jag är född optimist fast med ett kritiskt förhållningssätt, mitt jobb går ut på att lösa problem och jobba gränsöverskridande mellan olika team och kompetenser. Allas unika synsätt och arbetssätt är viktigt att förstå och är man duktig på det så har man en mycket god möjlighet att nå sina mål.
Vad är det viktigaste du tagit med dig från Nackademin in i arbetslivet?
Något som inte får glömmas och som jag insåg tidigt är den ofantligt (sjuka!) mängden av data, verktyg, processer och metoder som finns. Detta ger oss ibland för många vägval, men det finns också någon som antagligen gjort samma resa som dig innan, om du inte är pionjär. Det finns ofta best practice processer att luta sig mot, till exempel hur man jobbar strukturerat med data-analys. Nackademin bidrog med många av de grunderna.
Slutligen, har du några värdefulla tips till nuvarande studenter och personer som funderar på att söka till utbildningen?
Nackademin ger direkt insyn i hur arbetslivet i en aktuell bransch ser ut, det är en bra språngbräda om du vill accelerera eller byta bransch. Våga sedan lita på din egna research, det har hjälpt mig att hitta vad jag ville ägna mina dagar åt.
Registrera dig i vårt Alumn-nätverk och håll kontakten med andra alumner från Nackademin!
Läs mer om Nackademins kommunikationsutbildningar här.