Studenterna startade eget företag i samband med examensarbetet
Anna Eriksson och Molly Nilsson studerar utbildningen Digital marknadsstrateg på Nackademin och är snart klara med sin LIA innan de tar examen. Tillsammans har vännerna startat ett eget företag, en idé som föddes och fick liv när de jobbade med sitt examensarbete. Här berättar de om hur de tog beslutet och delar med sig av sina bästa tips på hur man kan tänka när man vill starta eget i kommunikationsbranschen.
Hej Molly & Anna! Berätta lite om er bakgrund och vad ni har studerat!
Molly: Jag och Anna lärde känna varandra här på Nackademin där vi studerat digital marknadsstrategi ihop. Jag har velat utbilda mig inom digital kommunikation ett tag. Jag läste en kandidat i Interaktionsdesign på Stockholms Universitet för en del år sen men det var lite för smalt, även om användarupplevelsen fortfarande är mitt fokus.
Anna: Jag är egentligen utbildad textilproduktutvecklare i grunden, men på grund av bananskal i livet har jag mestadels arbetat med startups där jag har haft ansvar för försäljning och marknadsföring. Jag kände dock att jag mer och mer enbart ville arbeta med marknadsföring och kommunikation. Och att de digitala verktygen är onekligen ett måste att kunna i dagens samhälle. Jag ville helt enkelt hålla mig á jour på arbetsmarknaden.
Det har verkligen varit perfekt för oss att fylla ut portfolion på kort tid och bredda vår erfarenhet med hjälp av alla bra metoder och verktyg från utbildningen.
Vad gör ni idag?
Anna: Just nu är vi båda ute på praktik, jag gör min på en fantastisk webbyrå som heter Kumpan. Vid sidan av har vi också startat ett eget konsultbolag som vi arbetar med på kvällar och helger. Företaget heter Matilda Project Group (MPG), och vi kallar oss för en kreativ digitalbyrå. Vi vill hjälpa andra småföretagare att komma igång med digital marknadsföring. Har man aldrig arbetat med det tidigare, så kan små förändringar göra avsevärd skillnad. Just nu har vi fyra uppdrag som vi arbetar parallellt med.
Molly: Jag gör min praktik på Sveriges marknadsledande solelföretag B2B, som heter Solkompaniet. Jag sitter som digital kommunikatör på deras kommunikations- och marknadsavdelning. Jag tyckte det var kul att jobba in-house, parallellt med att vi tar konsultuppdrag med MPG. Det har verkligen varit perfekt för oss att fylla ut portfolion på kort tid och bredda vår erfarenhet med hjälp av alla bra metoder och verktyg från utbildningen.
När ni började på Nackademin, var ert mål att starta eget företag?
Molly: Nej, det var helt och hållet en slump. Min tanke var nog marknadsavdelning eller projektledning. Jag och Anna fann varandra snabbt under utbildningen och pratade alltid om att göra ex-jobbet ihop. Det blev väl egentligen vårt första konsultjobb ihop, kan man säga.
Anna: Oh nej! Det hade jag aldrig kunnat drömma om. Nog för att jag tidigare har arbetat med startups, men jag hade inte en tanke på att man direkt efter ett examensarbete skulle få chansen att redan då börja konsulta. Ett tecken på att vi digitala marknadsförare behövs!
Hur kom ni fram till det beslutet?
Anna: Återigen ett bananskal, så som livet är. Jag och Molly gjorde vårt examensarbete tillsammans mot ett nystartat företag som heter Minvino. Examensarbetet var det sista vi gjorde innan sommarlov. På grund av COVID-19 hade jag lite gett upp både hopp och motivation till att söka ett sommarjobb, och bestämt mig för att leva snålt och bara vara ledig. Men då frågade Minvino oss om vi inte ville fortsätta jobba med dem som konsulter under sommaren, och göra en riktig kampanj. Så det var bara att skicka in en ansökan om F-skattsedel och dra igång!
Det är faktiskt inte så krångligt som många tror att starta företag. Det finns alltid supportchattar, kundservice eller andra människor att fråga! Jag vet inte hur många gånger jag ringt Skatteverket och frågat “dumma frågor”
Molly: Det var ju en ren lyx att få ta fram strategin och sen stanna kvar både för det operativa och utvärderingen av kampanjen. Vi fick äta hela kakan! Alla uppdrag vi tagit har verkligen varit varierande och roliga! Efter examen kommer dock både jag och Anna fokusera på anställningar som digitala marknadsstrateger ett tag. Det är fortfarande så mycket man vill utveckla! Under tiden kommer vi kicka igång Matilda Network Group, som är ett nätverk för ett litet gäng drivna kvinnor inom det digitala som liksom vi har gjort karriärbyte. Där utvecklas vi ihop genom att rota bland utmaningar och erfarenheter tillsammans, om man är intresserad av att veta mer så kan man hojta på info@matildaprojectgroup.com.
Kan ni dela med er av era bästa tips för den som vill starta eget företag?
Anna:
1. KBK = kör bara kör. Var lite lagom naiv!
Det är faktiskt inte så krångligt som många tror att starta företag. Det finns alltid supportchattar, kundservice eller andra människor att fråga! Jag vet inte hur många gånger jag ringt Skatteverket och frågat “dumma frågor”.
2. Ha ett bollplank
Oavsett om du startar upp eget själv eller med någon, se till att ha ett bollplank som du litar på. Jag är sjukt glad för att det är just Molly har jag har med mig i detta, för hon har kvaliteter som jag inte har, hon ser saker jag inte ser och så vidare.
3. Driv företaget av lust!
Gör inget du inte vill göra, ta inte på dig uppdrag bara för att du känner att du måste, jobba inte för mycket.
4. Sälj inte ut dig för en billig penning
Bara för att du är nyutexaminerad så betyder det inte att du ska jobba gratis. Lägg dig på en lagom nivå, känn efter själv, testa. Om du skickar en skyhög offert, so what? Då är det upp till kunden att förhandla. Får dem ett tillräckligt gott intryck av dig så kommer de till 90% ändå tacka ja, bara offerten är inom rimliga gränser såklart.
Molly: Mitt enda tillägg där är att vara tillgängliga. Potentiella kunder kanske inte aktivt söker upp en digitalbyrå, men om ni dyker upp på deras radar så finns det goda chanser att de ser möjligheten. Det är på intet sätt så att vi blev nerringda dagen då MPGs webbsida lanserades men successivt, genom nätverk och nöjda referenser så kommer förfrågningarna in! Sen vill jag också understryka det Anna sa – jobba ihop med någon som kompletterar dig istället för någon som är precis likadan. Slutprodukten tjänar på detta precis som er egna utveckling som också blir större.