HemNackademister kammar hem vinsten i PIDA Gold Award
Antagningen

Har du frågor om din ansökan? Vår antagning hjälper dig!

Telefontid: mån-fre, kl. 9-12

08-466 60 00 (menyval 1 i växeln)

antagningen@nackademin.se

Expeditionen

Frågor om allmänna studieärenden och CSN.

Telefontid: mån-fre, kl. 08.00-12.00

08-466 60 00 (menyval 3 i växeln)

expeditionen@nackademin.se

Den fysiska expeditionen kommer att, p.g.a. rådande omständigheter, hålla stängt tills vidare. Ni når oss via telefon och mail.

Interaktiv fikabox vinner PIDA Gold Award

Den 19 maj gick deltävlingen PIDA Sweden av stapeln. Syftet med tävlingen är att lyfta fram nya, unga talanger och deras idéer – men även att driva utvecklingen av förpackningsdesign framåt. Vinsten i PIDA Gold Award gick till designstudenterna Jenny Noshi, Anna Carlén, Moa Tillbom och Martin Lilius från Nackademin. Det vinnande bidraget svarar upp till årets brief som handlar om att skapa en förpackning som väcker liv i våra sinnen.

I förra veckan genomfördes BillerudKorsnäs förpackningstävling Packaging Impact Design Award (PIDA) för 16:e gången. Briefen till årets upplaga var ”Awaken the Senses” och studenterna fick i uppdrag att skapa en förpackning som väcker liv i våra sinnen. Segern gick till Nackademisterna Jenny Noshi, Anna Carlén, Moa Tillbom och Martin Lilius för deras bidrag ”Lost in Senses” – en interaktiv fikabox. Studenterna går vidare till slutfinalen som arrangeras den 27 september i Monaco där en internationell vinnare koras.

Juryns motivering för årets PIDA Gold Award lyder:

”Under hela unboxingupplevelsen hade vi ett leende på läpparna – äkta gyllene standard. Konceptet väcker liv i våra sinnen med hjälp av lekfullhet och flera lager. Efter att produkten använts kan förpackningen leva vidare och användas igen och igen. ”Lost in Senses” är en visuell fest som får oss att vilja resa men utan att behöva förflytta oss.”

Vi passade även på att ställa några frågor till de segrande studenterna från utbildningen Förpackningsutvecklare/-designer.

Grattis till segern! Hur känns det?

Det känns fantastiskt roligt! Så kul att vårt koncept höll hela vägen och väldigt skönt att få ett så fint kvitto på allt vårt hårda arbete. Vi var lite i chock när vi insåg att det var vi som vann PIDA Gold Award, det fanns så många andra fantastiska bidrag som vi tävlade mot.

Berätta lite om ert bidrag – vad var tanken bakom designen och utformningen?

Vi valde att ta ut svängarna med briefen och arbetade fram ett koncept där förpackningen är en lika stor del av produkten som de varor den skyddar. Produkten Lost in Senses är en interaktiv fikabox med smaker från hela världen som passar extra bra i dessa tider när vi inte bör resa. Genom vår fikabox är det ändå möjligt att uppleva (eller återuppleva) nya kulturer och smaker. Förpackningen är uppdelad i flera sektioner och är lekfullt utformad med bland annat pop-up illustrationer, genomskinliga paneler och sektioner som ändrar motiv. Allt för att skapa en nyfikenhet hos konsumenten.

Hur ska ni fira vinsten?

Planen är att träffa klassen och fira tillsammans så snart det är möjligt! Det är en härlig klass med mycket kreativitet och go energi. En av Nackademins främsta styrkor är hur de alltid uppmuntrar till samarbete och påminner oss om att vi är blivande kollegor och inte konkurrenter. Det är fint att känna att vi har ett så stort gäng som gläds med oss och om vi kunde hade vi släpat med dem allihopa till finalen i Monaco.

Läs mer om PIDA awards här!

Vill du veta mer on Nackademins utbildning Förpackningsutvecklare/-designer? Läs mer här.

Vill du ta emot en lia-praktikant?

Formulär