Nackademins studenter provar på drömyrket!
I januari samlades studenter som läser andra året Förpackningsutveckling på Nackademin och företag på RISE i Stockholm, Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner. Studenterna hade fått i uppdrag av företag inom bland annat hudvård, bygg och dagligvaruhandeln att ta fram innovativa förpackningslösningar som skulle svara mot deras specifika behov. En fullspäckad dag med mycket förväntan och innovation. Vi tog såklart pulsen på studenter och några av de företag som var med.
Möt Rodrigo Corvalan
Först ut är student Rodrigo Corvalan, pappa till två tonårsdöttrar, som kommer från Chile och har bott i Sverige snart 20 år. Hans uppdrag var att ta fram en förpackningslösning åt Nord ID/NORDDDB som har matkedjan Willys som kund. Vi frågar honom vilka fördelar han ser med att vara med i sammanhang som dessa.
– Det är roligt att se vad alla har åstadkommit under dessa veckor! Det är också ett tillfälle att träffa nya människor, vem vet kanske möter jag min framtida arbetsgivare idag?
Vi passar på att fråga Rodrigo varför han läser Förpackningsutveckling på Nackademin?
– Nackademin har nära kontakt med branschföretag vilket gör att teori och praktik alltid går hand i hand. I utbildningen får jag möjlighet att förverkliga mina förpackningsutvecklingsidéer.
Avslutningsvis, vilken tycker du är bästa förpackning all time?
– Tetrapak , en förpackning som ändrade dryckesförpackningens historia!
Vi önskar Rodrigo stort lycka till med sin pitch!
PITCH NORD ID/NORD DDB
NORD ID/NORD DDB pitch gick ut på att skapa en förpackning och grafiskt koncept som rimmar med Willy:s koncept Svinnsmart, i detta fall en produkt där spillbitar från fiskar som annars kastats panerats och säljs som ”Fula Fiskar”. Även produkten Maxad Lax som är en laxfärs, även den på spillbitar som annars gått förlorad.Det var även bra om själva förpackningen var gjord av så få material som möjligt och att den var återförslutningsbar.
Möt Andreas på NORD ID/NORD DDB
Vi minglar vidare och träffar på Andreas Johansson, Design Director på NORD ID/NORD DDB. NORD DDB är en av Sveriges största byråer och blev precis utnämnda till nordens mest kreativa byrå. Han ska idag få se studenter pitcha på en förpackningslösning till deras kund Willys.
Andreas, kul att träffa dig! Varför är ni här idag?
– Jag älskar att se ny talang födas! Det är väldigt kul att få jobba nära Yrkeshögskolan för att se vilka stjärnskott som är på väg ut ur branschen. Det är viktigt att kunna ge studenterna en inblick i hur det är att jobba och verka i branschen. Men sen ger det mycket för oss som byrå att vara med eftersom att vi lär oss mycket. Det är inspirerande att höra framtidens kollegor prata om förpackningsbranschen, se nya förpackningslösningar, vilka material som är aktuella och hur de ser på hållbarhet.
Varför ska man satsa på en karriär inom förpackningsutveckling?
– Det är en bransch där det just nu finns många möjligheter att påverka viktiga områden som hållbarhet, miljö och logistik. Vi har till exempel en enorm e-handel i hela världen. Hur kan man se över det beteendet, optimera förpackningar, logistik, hållbarhet och så vidare. Är du kreativ, oavsett vad gäller teknik och design så finns många möjligheter till en kul och varierande yrkeskarriär!
Nu måste vi såklart fråga dig, vilken är bästa förpackningen all time?
– Oj, vilken jättesvår fråga. Får man säga ägget? Det är en genial och fantastisk förpackning på så många sätt men det är ju inget vi människor kan ta cred för, men den har ju haft betydelse för oss.
Vi tycker också ägget är genialiskt, tack Andreas!
Möt Rosemarie Almqvist
Vi springer också på Rosemarie Almqvist, 32 år. Hon ska senare pitcha på en förpackningslösning till Beau Age hudvård.
Berätta, varför just Förpackningsutveckling?
– Jag har en bakgrund som planarkitekt och har tidigare jobbat med stadsplanering och har alltid tyckt att design och form är kul, oavsett om det är i ett stort eller litet format. Att skapa något som andra kan ha nytta av har alltid varit en drivkraft, därför kändes utbildningen helt rätt för mig!
Vilka fördelar ser du med att vara med i sammanhang som dessa?
– Det är otroligt lärorikt! Att få delta ger mig och mina klasskompisar möjlighet att skapa nya och relevanta kontakter inför framtiden. Det är också en fingervisning på hur det kan komma att se ut på en framtida arbetsplats vilket är jättekul och nyttigt.
Nu är vi nyfikna, var är du om 3 år?
– Bra fråga! Vid studiestart hade jag mest fokus på att jobba med den visuella designen på en förpackning, men nu har jag fått upp ögonen för andra delar som konstruktion, materialteknik och hållbarhet. Att kunna gå in i en butik och känna på en förpackning jag har varit med och tagit fram vore fantastiskt
Vi måste såklart fråga, vilken är bästa förpackningen all time?
– Jag kom att tänka på konservburken. Den är enkel, kanske nästan lite tråkig i sin utformning men oerhört funktionell då den skyddar både innehållet och bidrar till en väldigt lång hållbarhet. De är lätta, tåliga och har haft en stor påverkan både historiskt sett men även i nutid under kris- och krigstider. Konservburken har även haft stor betydelse för kvinnans utveckling och dåtidens ideal om husmodern som var fast i hemmet och som skulle stå för matlagningen. Med konservburkens intåg blev matlagningen betydligt mer effektiv och tid kunde läggas på annat.
Intressant spaning Rosemarie!
PITCH Beau’Age
Beau’Age pitch gick ut på att ta fram en produkt som talar och andas varumärkets vilja att reformera synen på hudvård och skönhet. Skönhetshets, åldershets och omöjliga skönhetskrav för framför allt kvinnor leder ofta till stress och psykisk ohälsa, där vill Beau’Age göra skillnad och hjälpa konsumenten att finna ro i sin speciella skönhet, som vi alla besitter. Beau’Age är även noga med att deras ekologiska produkter ska kunna ha 100% spårbarhet, hela vägen från produkt till bonden som odlade råvarorna.
Möt Ivan på Beau’Age
Vi har också äran att få träffa på en sprudlande och glad Iván från Beau Age.Han har jobbat med hudvård i ca 20 år och konsultat för flera välkända varumärken. Nu skapar han Beau Age, ett varumärke som öppnar upp porten till en ny dimension i hudvårdsvärlden. En dimension där du får vara exakt den du är, utan korrigeringar och pekpinnar om åldrande.
Ivan, varför är du med här idag?
– Att få delar av sitt företag speglat av människor som inte är inne i organisationen, är fantastiskt. Sen att få presenterat lösningar från personer som sitter och bara utforskar nya möjligheter är väldigt värdefullt. Alla olika presentationer jag fick äran att titta på var som små egna resor i kreativitet och inspiration.
Vad vill du säga till de som funderar på en framtid inom förpackningsutveckling?
– Är du en kreativ person är detta något att satsa på! Det verkar inte finnas några gränser på hur många olika förpackningslösningar man kan skapa, speciellt eftersom kraven ständigt förändras i takt med att samhället utvecklas. Förpackningsdesign är konstant.
Vi kan inget annat än hålla med dig Ivan!
Möt Nackademins utbildare Fredrik Ek
Sist men inte minst passar vi på att ställa några frågor till Nackademins kunniga utbildare inom Förpackningsutveckling Fredrik Ek.
Varför är dessa sammanhang så viktiga?
– För de studerande absolut att få träffa branschfolk, kunder och inspireras av varandra. Som utbildare är det att få ett kvitto på att kursen har lett fram till bra och relevanta arbeten. Som kund att glänta på locket till vad nästa generation med förpackningsutvecklare kan göra samt att få relevanta och innovativa lösningar till kommande förpackningsutveckling.
Varför en karriär inom Förpackningsutveckling?
– Bredd och utveckling; förpackningsdesign är egentligen förpackningsutveckling. Det handlar om mer än det rent visuella – det är funktion som användarvänlighet, materialkunskap, kundkännedom, anpassning till säljkanal etc. Det är verkligen en bransch där du även kan göra skillnad miljömässigt genom att göra det rätta valen för att optimera produktens resa från produktion användning.
Nämn en förpackningslösning genom tiderna som du tycker har gjort avtryck/förändrat människors vardag ?
– Jag brukar tjata om tändsticksasken; förpackningen är själva funktionen, stickorna tänds på en del av förpackningen. Den har få material, dessutom är materialet relativt snällt mot miljön. Den är lätt att förstå sig på hur den ska öppnas, den skyddar innehållet bra, den är lätt att bära med sig, den är stapelbar och när sista stickan är tagen kan du använda asken för att få fart på campingbrasan.
Tack Fredrik för dina kloka ord!
Nackademins studenter provar på drömyrket
I januari samlades studenter som läser andra året Förpackningsutveckling på Nackademin och företag på RISE i Stockholm, Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner. Studenterna hade fått i uppdrag av företag inom bland annat hudvård, bygg och dagligvaruhandeln att ta fram innovativa förpackningslösningar som skulle svara mot deras specifika behov. En fullspäckad dag med mycket förväntan och innovation. Vi tog såklart pulsen på studenter och några av de företag som var med.
Rise, Stockholm
Möt Rodrigo Corvalan
Först ut är student Rodrigo Corvalan, pappa till två tonårsdöttrar, som kommer från Chile och har bott i Sverige snart 20 år. Hans uppdrag var att ta fram en förpackningslösning åt Nord ID/NORDDDB som har matkedjan Willys som kund. Vi frågar honom vilka fördelar han ser med att vara med i sammanhang som dessa.
– Det är roligt att se vad alla har åstadkommit under dessa veckor! Det är också ett tillfälle att träffa nya människor, vem vet kanske möter jag min framtida arbetsgivare idag?
Vi passar på att fråga Rodrigo varför han läser Förpackningsutveckling på Nackademin?
– Nackademin har nära kontakt med branschföretag vilket gör att teori och praktik alltid går hand i hand. I utbildningen får jag möjlighet att förverkliga mina förpackningsutvecklingsidéer.
Avslutningsvis, vilken tycker du är bästa förpackning all time?
– Tetrapak , en förpackning som ändrade dryckesförpackningens historia!
Vi önskar Rodrigo stort lycka till med sin pitch!
PITCH NORD ID/NORD DDB
NORD ID/NORD DDB pitch gick ut på att skapa en förpackning och grafiskt koncept som rimmar med Willy:s koncept Svinnsmart, i detta fall en produkt där spillbitar från fiskar som annars kastats panerats och säljs som ”Fula Fiskar”. Även produkten Maxad Lax som är en laxfärs, även den på spillbitar som annars gått förlorad. Det var även bra om själva förpackningen var gjord av så få material som möjligt och att den var återförslutningsbar.
Möt Andreas på NORD ID/NORD DDB
Vi minglar vidare och träffar på Andreas Johansson, Design Director på NORD ID/NORD DDB. NORD DDB är en av Sveriges största byråer och blev precis utnämnda till nordens mest kreativa byrå. Han ska idag få se studenter pitcha på en förpackningslösning till deras kund Willys.
Andreas, kul att träffa dig! Varför är ni här idag?
– Jag älskar att se ny talang födas! Det är väldigt kul att få jobba nära Yrkeshögskolan för att se vilka stjärnskott som är på väg ut ur branschen. Det är viktigt att kunna ge studenterna en inblick i hur det är att jobba och verka i branschen. Men sen ger det mycket för oss som byrå att vara med eftersom att vi lär oss mycket. Det är inspirerande att höra framtidens kollegor prata om förpackningsbranschen, se nya förpackningslösningar, vilka material som är aktuella och hur de ser på hållbarhet.
Varför ska man satsa på en karriär inom förpackningsutveckling?
– Det är en bransch där det just nu finns många möjligheter att påverka viktiga områden som hållbarhet, miljö och logistik. Vi har till exempel en enorm e-handel i hela världen. Hur kan man se över det beteendet, optimera förpackningar, logistik, hållbarhet och så vidare. Är du kreativ, oavsett vad gäller teknik och design så finns många möjligheter till en kul och varierande yrkeskarriär!
Nu måste vi såklart fråga dig, vilken är bästa förpackningen all time?
– Oj, vilken jättesvår fråga. Får man säga ägget? Det är en genial och fantastisk förpackning på så många sätt men det är ju inget vi människor kan ta cred för, men den har ju haft betydelse för oss.
Vi tycker också ägget är genialiskt, tack Andreas!
Möt Rosemarie Almqvist
Vi springer också på Rosemarie Almqvist, 32 år. Hon ska senare pitcha på en förpackningslösning till Beau Age hudvård.
Berätta, varför just Förpackningsutveckling?
– Jag har en bakgrund som planarkitekt och har tidigare jobbat med stadsplanering och har alltid tyckt att design och form är kul, oavsett om det är i ett stort eller litet format. Att skapa något som andra kan ha nytta av har alltid varit en drivkraft, därför kändes utbildningen helt rätt för mig!
Vilka fördelar ser du med att vara med i sammanhang som dessa?
– Det är otroligt lärorikt! Att få delta ger mig och mina klasskompisar möjlighet att skapa nya och relevanta kontakter inför framtiden. Det är också en fingervisning på hur det kan komma att se ut på en framtida arbetsplats vilket är jättekul och nyttigt.
Nu är vi nyfikna, var är du om 3 år?
– Bra fråga! Vid studiestart hade jag mest fokus på att jobba med den visuella designen på en förpackning, men nu har jag fått upp ögonen för andra delar som konstruktion, materialteknik och hållbarhet. Att kunna gå in i en butik och känna på en förpackning jag har varit med och tagit fram vore fantastiskt
Vi måste såklart fråga, vilken är bästa förpackningen all time?
– Jag kom att tänka på konservburken. Den är enkel, kanske nästan lite tråkig i sin utformning men oerhört funktionell då den skyddar både innehållet och bidrar till en väldigt lång hållbarhet. De är lätta, tåliga och har haft en stor påverkan både historiskt sett men även i nutid under kris- och krigstider. Konservburken har även haft stor betydelse för kvinnans utveckling och dåtidens ideal om husmodern som var fast i hemmet och som skulle stå för matlagningen. Med konservburkens intåg blev matlagningen betydligt mer effektiv och tid kunde läggas på annat.
Intressant spaning Rosemarie!
PITCH Beau’Age
Beau’Age pitch gick ut på att ta fram en produkt som talar och andas varumärkets vilja att reformera synen på hudvård och skönhet. Skönhetshets, åldershets och omöjliga skönhetskrav för framför allt kvinnor leder ofta till stress och psykisk ohälsa, där vill Beau’Age göra skillnad och hjälpa konsumenten att finna ro i sin speciella skönhet, som vi alla besitter. Beau’Age är även noga med att deras ekologiska produkter ska kunna ha 100% spårbarhet, hela vägen från produkt till bonden som odlade råvarorna.
Möt Ivan på Beau’Age
Vi har också äran att få träffa på en sprudlande och glad Iván från Beau Age. Han har jobbat med hudvård i ca 20 år och konsultat för flera välkända varumärken. Nu skapar han Beau Age, ett varumärke som öppnar upp porten till en ny dimension i hudvårdsvärlden. En dimension där du får vara exakt den du är, utan korrigeringar och pekpinnar om åldrande.
Ivan, varför är du med här idag?
– Att få delar av sitt företag speglat av människor som inte är inne i organisationen, är fantastiskt. Sen att få presenterat lösningar från personer som sitter och bara utforskar nya möjligheter är väldigt värdefullt. Alla olika presentationer jag fick äran att titta på var som små egna resor i kreativitet och inspiration.
Vad vill du säga till de som funderar på en framtid inom förpackningsutveckling?
– Är du en kreativ person är detta något att satsa på! Det verkar inte finnas några gränser på hur många olika förpackningslösningar man kan skapa, speciellt eftersom kraven ständigt förändras i takt med att samhället utvecklas. Förpackningsdesign är konstant.
Vi kan inget annat än hålla med dig Ivan!
Möt Nackademins utbildare Fredrik Ek
Sist men inte minst passar vi på att ställa några frågor till Nackademins kunniga utbildare inom Förpackningsutveckling Fredrik Ek.
Varför är dessa sammanhang så viktiga?
– För de studerande absolut att få träffa branschfolk, kunder och inspireras av varandra. Som utbildare är det att få ett kvitto på att kursen har lett fram till bra och relevanta arbeten. Som kund att glänta på locket till vad nästa generation med förpackningsutvecklare kan göra samt att få relevanta och innovativa lösningar till kommande förpackningsutveckling.
Varför en karriär inom Förpackningsutveckling?
– Bredd och utveckling; förpackningsdesign är egentligen förpackningsutveckling. Det handlar om mer än det rent visuella – det är funktion som användarvänlighet, materialkunskap, kundkännedom, anpassning till säljkanal etc. Det är verkligen en bransch där du även kan göra skillnad miljömässigt genom att göra det rätta valen för att optimera produktens resa från produktion användning.
Nämn en förpackningslösning genom tiderna som du tycker har gjort avtryck/förändrat människors vardag ?
– Jag brukar tjata om tändsticksasken; förpackningen är själva funktionen, stickorna tänds på en del av förpackningen. Den har få material, dessutom är materialet relativt snällt mot miljön. Den är lätt att förstå sig på hur den ska öppnas, den skyddar innehållet bra, den är lätt att bära med sig, den är stapelbar och när sista stickan är tagen kan du använda asken för att få fart på campingbrasan.
Tack Fredrik för dina kloka ord!