HemNackademins studenter introduceras i e-sportmästerskap i VR
Antagningen

Har du frågor om din ansökan? Vår antagning hjälper dig!

Telefontid: mån-fre, kl. 9-12

08-466 60 00 (menyval 1 i växeln)

antagningen@nackademin.se

Expeditionen

Frågor om allmänna studieärenden och CSN.

Telefontid: mån-fre, kl. 08.00-12.00

08-466 60 00 (menyval 3 i växeln)

expeditionen@nackademin.se

Den fysiska expeditionen kommer att, p.g.a. rådande omständigheter, hålla stängt tills vidare. Ni når oss via telefon och mail.

Nackademins studenter introduceras i e-sportmästerskap i VR 

I december gick det första e-sportmästerskapet i VR av stapeln. Ett koncept och en turnering som aldrig tidigare ägt rum, där e-sportspelare från hela världen kunde följa VR- och XR studenter från Nackademin och Hyper Island göra upp om vinsten.

 

Med stöd från Cortopia Studios, bjöd Immerse Experience Creator-studenter på Futuregames in VR och XR-studenter från Nackademin och Hyper Island att köra en VR-e-sportturnering i det nysläppta spelet ”Wands Alliances”. 8 lag från Nackademin och Hyper Island deltog i mästerskapet. Turneringen fick även uppmärksamhet globalt från Wandsentusiaster, där några av spelets toppspelare följde turneringen och bad om att kommentera finalerna live. 

“  Virtual Reality och XR öppnar upp för helt nya möjligheter inom utbildning och kompetensutveckling. Ett e-sportmästerskap är en rolig tävlingsupplevelse och ett steg i rätt riktning att skapa innovativ utbildningsform och företagskultur. Varför inte prova på att ha nästa personalmöte eller kursupplägg i ett VR-anpassat rum?, säger Lars Svärdling, Marknadschef Nackademin

VR – en framtidsbransch med mycket jobb 

En rapport från PwC förutspår att 23 miljoner arbeten världen över kommer att använda VR och AR (augmented reality) år 2030. Detta innebär att företag idag måste överväga om VR och Metaverse kan ha en positiv effekt för organisationen. Antingen som ett verktyg för att underlätta arbetet bland de anställda, eller som en plattform för marknadsföring. 

“ Virtual reality förväntas växa till att bli nästa stora plattform, så företagen behöver vara beredda på att ett Metaverse eller Apples lansering av VR-headset kan ha samma effekt som när TikTok och SnapChat lanserades och snabbt och lyckades bygga upp ett stort antal användare.avslutar Lars Svärdling Marknadschef, Nackademin 

Nackademin och näringslivet ser ett ökat behov av VR-utvecklare inom flera branscher idag, och räknar med att efterfrågan på specialiserad VR-kompetens kommer att öka särskilt inom mode, samhällsbyggnad och inom vården.

Ansökan till VR-utvecklare på Nackademin öppnar 12 januari 2023

https://old.nackademin.se/utbildningar/virtual-reality-utvecklare/

Lina Ingemyr

Presskontakt

Marknadskoordinator PR
lina.ingemyr@nackademin.se
070 858 1346

Lina Ingemyr

Presskontakt

Marknadskoordinator PR
lina.ingemyr@nackademin.se
070 858 1346

Om Nackademin

Nackademin är ett utbildningsföretag som bedriver yrkeshögskole- och företagsutbildningar. Idag erbjuds 40 YH-utbildningar inom områden som IT, bygg, kommunikation, design, elteknik och energi, pedagogik samt vård och hälsa i samarbete med företag från branschen. 9 av 10 studenter på Nackademin får jobb inom rätt yrke efter examen.

Om Yrkeshögskolan

Yrkeshögskola är en utbildningsform för yrkesinriktade studier på hög nivå. Dess exakta roll varierar mellan olika länder. I Sverige, är yrkeshögskoleutbildning en eftergymnasial utbildningsform som kombinerar teoretiska studier med stark arbetslivsanknytning. Utbildningsutbudet är avsett att matcha arbetslivets kompetensbehov. Minst en fjärdedel av utbildningen utgörs av Lärande i Arbete (praktik). Praktik är en nyckel till jobb för många studenter och en effektiv rekryteringskanal för arbetsgivare.

Vill du ta emot en lia-praktikant?

Formulär