FAQ: Allt du behöver veta inför studieperioden
Här kommer svar på de vanligaste frågorna som studenter brukar ha inför studiestarten på Nackademin!
- Antagningsbesked
- Upprop
- CSN
- Vanliga frågor om studiestart
- Omställningsstudiestöd
- Validering
- Pedagogiskt stöd
Läs mer om de olika delarna nedan.
1. Antagningsbesked
Antagningsbeskedet skickas ut den 27 juni. Nedan kan du läsa om vad de olika antagningsbeskeden innebär samt vad som händer efter att du har fått beskedet.
Antagen
Observera att du enbart kan tacka ja till en utbildning. När du har tackat ja till den utbildningen som du vill gå måste du sedan aktivt tacka nej till de utbildningar du inte vill gå. Om du inte tackar ja eller nej innan sista svarsdag kommer du att förlora din plats. När du väl har tackat nej till en utbildning går det inte att ändra.
Du har endast möjlighet att gå en heltidsutbildning samtidigt hos oss på Nackademin.
Reserv
Om du väljer att tacka ja till en utbildning behåller du fortfarande din reservplats till övriga utbildningar. Blir du senare erbjuden en plats på utbildningen som du idag står som reserv till kan du välja att tacka ja till den i stället.
Som reserv innebär det att du har stor chans att få en plats på utbildningen om någon av de antagna tackar nej till erbjuden plats. Du kan följa din reservplats på yh-antagning.se. Observera att du har möjlighet att komma in på önskad utbildning ända fram till uppropet. Blir du kallad till uppropet som reserv, rekommenderar vi starkt att du närvarar då chansen är stor att du blir erbjuden en plats. Vi ber dig att tacka nej till din reservplats ifall du inte längre är intresserad av utbildningen.
Ej behörig
Innebär att du inte är behörig till utbildningen. Om du inte är behörig får du alltid meddelande om det via yh-antagning.se så fort vi har behandlat din ansökan. Viktigt att du håller dig uppdaterad under hela våren.
Vad händer efter att du har fått antagningsbeskedet?
När du har blivit erbjuden en plats och tackat ja eller om du har fått reservplats 1–30 kommer du att få ett välkomstbrev från din utbildningsledare. Välkomstbrevet kommer att skickas på yh-antagning.se under fliken ”meddelanden”. Välkomstbrevet innehåller information om din utbildning, uppropet samt den första introduktionen.
Vecka 32 kommer du att få ett uppstartsbrev från din utbildningsledare. Uppstartsbrevet innehåller ditt kommande schema, fotografering och annan viktig information du kan tänkas behöva veta specifikt om din utbildning.
2. Upprop
Uppropet är vecka 34 och är på distans och digitalt. Exakt datum och tid hittar du i ditt välkomstbrev, läs mer om det ovan.
Obs! Uppropet är veckan innan utbildningsstart.
Du som är antagen eller har reservplats 1–30 kallas till ett digitalt upprop.
Det är viktigt att du deltar på det digitala uppropet för att slutgiltigt bekräfta din plats oavsett om du är antagen eller reserv. Uppropet är obligatoriskt och det är viktigt att du ser till att koppla upp dig i tid så att inte någon annan får din plats. Vi rekommenderar dig som är reserv 1–30 att delta på det digitala uppropet då chansen är stor att du kommer in på utbildningen.
Länken till det digitala uppropet kommer att skickas vecka 33 på yh-antagning.se under fliken ”meddelanden”. I samband med länken till uppropet kommer du att få instruktioner på hur du ansluter till uppropet.
Om du av någon anledning inte kan medverka på uppropet kan du fylla i en dispensblankett och skicka till antagningen@nackademin.se för godkännande.
3. CSN
Hur gör jag för att ansöka om studiemedel från CSN?
- Ansök på csn.se
- Ange studieperioder och poäng (se nedan)
- CSN kommer be dig lämna studieförsäkran. Detta görs elektroniskt med ett knapptryck under ”mina sidor” på csn.se.
Här kan du läsa mer om CSN: Hur ansöker man om studiemedel?
Studieperioder
23 klasser 19/8 2024 – 25/5 2025
24 klasser 26/8 2024 – 1/6 2025
Det kan vara så att utbildningen just du har sökt har andra studieperioder med annan längd och annat antal YH-poäng. Om du är osäker på vilka datum och poäng som gäller kan du fråga din utbildningsledare.
När kan jag ansöka om CSN?
Du kan ansöka om studiemedel när du har fått plats på en utbildning, men du kommer inte att få någon utbetalning förrän du lämnat studieförsäkran samt att vi har rapporterat att du påbörjat dina studier. CSN rapporteringen görs första dagen på studieperioden, alltså 21 aug eller 28 aug. (Se studieperioder ovan)
Vad menas med studieförsäkran?
Studieförsäkran innebär att du lovar och intygar för CSN att du studerar. Detta görs vanligtvis under ”mina sidor” på csn.se. Då behövs oftast inga skriftliga intyg, signaturer eller stämplar. Du trycker helt enkelt bara på en knapp. I särskilda fall kan CSN be dig lämna studieförsäkran på ett annat sätt, exempelvis genom att fylla i en blankett. Då kommer CSN ge dig instruktioner kring hur du ska göra.
Hur många poäng är det per studieperiod?
Varje vecka är värd 5 YH-poäng. Det vanligaste är att en studieperiod är 40 veckor lång och därmed värd 200 YH-poäng,
Är första dagen på studieperioden samma som första undervisningsdagen?
Nej. Studieperioderna är de officiella datumen för utbildningen, och det är de som gäller hos CSN och för annan dokumentation tillhörande utbildningen. Ditt schema, inklusive första och sista undervisningsdag, tentamen mm kommer skilja sig en aning från de officiella studieperioderna.
4. Vanliga frågor inför studiestart
Hur får jag tillgång till Studentportalen, Learnpoint och min Nackademin-mail?
I filmen HÄR ser du hur du får tillgång till alla dina konton på Nackademin.
När behöver jag beställa kurslitteratur?
När du blir antagen till en utbildning får du ett välkomstbrev från din utbildningsledare med viktig information inför studieperioden, bland annat om kurslitteratur. Den information som inte står med i välkomstbrevet kommer du att få i samband med uppstarten i augusti.
Måste jag ha en bärbar dator?
För att kunna delta på utbildningen behöver du tillgång till en dator och det är viktigt att du har införskaffat en dator när utbildningen väl startar. Du behöver kunna ansluta till Nackademins trådlösa nätverk men även ha tillgång till internetanslutning vid eventuell distansundervisning. Det går bra med både PC och Mac (använder du Mac kan en del programvaror behöva köras genom virtualisering) så länge den uppfyller minimikraven. I välkomstbrevet från din utbildningsledare är det tydligt angivet vilka minimikraven är
Vad kan jag få hjälp med i studentexpeditionen?
Vänd dig till studentexpeditionen i Solna via e-post eller telefon om du behöver hjälp med:
- Intyg
- Betygsutdrag
- CSN
- Adressändring och andra personuppgifter
- Andra allmänna frågor och funderingar
Kontaktuppgifter till expeditionen:
Telefon: 08-466 60 00
Mejladress: expeditionen@nackademin.se
5. Omställningsstudiestöd
Du vet väl att du kan söka omställningsstudiestöd hos CSN för alla våra YH-utbildningar och YH-kurser? Ansökan för omställningsstudiestöd öppnar den 1 april för studier som startar hösten 2024.
Omställningsstudiestöd är till för dig som redan har arbetslivserfarenhet men vill bli mer attraktiv på arbetsmarknaden genom att fördjupa eller bredda din kompetens.
Nackademins utbildningar är framtagna tillsammans med näringslivet för att motsvara vad som efterfrågas på arbetsmarknaden vilket gör att de passar särskilt bra för dig som vill söka omställningsstudiestöd.
Obs. Viktig information för att kunna söka omställningsstudiestöd och lägga till Nackademin som skola:
Gå till CSN:s hemsida > Klicka på ansök om studiestöd > Logga in på CSN > Fyll i alla uppgifter > Dina studier > Utbildning och studietid > Lägg till utbildning > För att hitta Nackademin behöver du lägga till Solna som ort.
6. Validering
Validering och tillgodoräknande syftar till att kunna tillgodose kompetens som du har förskaffat dig genom arbetsliv, tidigare studier, licenser eller liknande.
Du måste vara antagen på en utbildning för att kunna validera och tillgodoräkna dig kurser. Om ledningsgruppen ser att du har påvisat att du har de kunskaper i ämnet som motsvarar de mål som finns i kursplanen, då tas ett beslut att du kan tillgodoräkna dig kursen och det innebär att du som studerande inte behöver läsa denna kurs på utbildningen.
Valideringsprocessen börjar med att du gör en kompetenskartläggning. Du ska bland annat skicka in korrekt ifylld valideringsblankett tillsammans med underlag som intygar din kompetens exempelvis arbetsintyg, licenser, certifikat, arbetsgivarintyg och betyg till utbildningsledaren för utbildningen. Allt ditt underlag ska vara tydligt kopplat till kursplanen för respektive kurs i utbildningen som du vill validera. Resultaten av valideringen blir ett kartläggningsutlåtande, som fungerar som underlag för kommande beslut.
Du kan läsa mer om validering här: För dig som vill validera din kompetens – Myndigheten för yrkeshögskolan (myh.se)
7. Pedagogiskt stöd
På Nackademin vill vi att alla som har behov av särskilt pedagogiskt stöd ska uppleva att de får ett bra och anpassat stöd. Därför har vi en person som arbetar heltid med pedagogiskt stöd och yrkessvenska. Pedagogiskt stöd kan fungera på olika sätt men handlar om att anpassa läroprocessen för den enskilda studenten och ska vara kopplat till pedagogiska stödinsatser
Har du behov av pedagogiskt stöd i undervisningen på grund av en varaktig funktionsnedsättning eller andra utmaningar som kan styrkas med läkarintyg så kan du bli berättigad särskilda pedagogiska stödinsatser. Du kan även bli berättigad stöd om du tidigare haft särskilda pedagogiska stödinsatser.
Mer information och hur du går till väga för att ansöka om stödet hittar du här >>>
Antagningen
Frågor om antagning till våra utbildningar, t.ex. behörighet eller prov.
Telefontid: mån-fre kl.09.00-12.00 (menyval 1 i växeln)
08-466 60 00
Mejla gärna din fråga till oss på:
antagningen@nackademin.se
Expeditionen
Frågor om CSN, eller allmänna studieärenden
08-466 60 00 (vardagar kl. 09.00-13.00)
expeditionen@nackademin.se