HemGustav hade sin LIA-praktik på Trafikverket – nu väntar nya äventyr!
Antagningen

Har du frågor om din ansökan? Vår antagning hjälper dig!

Telefontid: mån-fre, kl. 9-12

08-466 60 00 (menyval 1 i växeln)

antagningen@nackademin.se

Expeditionen

Frågor om allmänna studieärenden och CSN.

Telefontid: mån-fre, kl. 08.00-12.00

08-466 60 00 (menyval 3 i växeln)

expeditionen@nackademin.se

Den fysiska expeditionen kommer att, p.g.a. rådande omständigheter, hålla stängt tills vidare. Ni når oss via telefon och mail.

 

Gustav hade sin LIA-praktik på Trafikverket – nu väntar nya äventyr!

Gustav Nordlinder

Gustav Nordlinder, Byggnadsingenjör infrastruktur

Gustav Nordlinder har studerat till Byggnadsingenjör infrastruktur på Nackademin och har under det senaste året haft sin LIA-praktik på Trafikverket Mälarbanan.

Hej Gustav, hur kom det sig att du sökte till Mälarbanan?
Det var min pappas tjej som berättade att hon kände en kille på Trafikverket, det var på så sätt jag fick kontakten. Sen valde jag att fortsätta min andra praktik här, för de projekten som jag var med i var väldigt intressanta.

Vad har du fått göra på Mälarbanan?
Det har varit väldigt mycket faktiskt. Mycket möten såsom byggmöten, teknikmöten, samordningsmöten, KMA-möten, informationsmöten, ja listan kan bli väldigt lång. Jag har också fått strukturera och lägga in delar på projektportalen för att göra det enkelt för dem som ska hitta information. Ett stort fokus för mig har varit de olika 3D-modellerna, eller BIM som det heter. Då jag har ett stort intresse för det och kan använda mig av det så fick jag ha genomgångar med några på Trafikverket hur man navigerade i modellerna. Kort sagt så har jag haft mycket att göra under mina sex månader här på Trafikverket.

Berätta om ditt examensarbete, vad har du fokuserat på?
Jag har valt att skriva om att man ska renovera Tvärbanans spår vid Sundbybergs centrum med hjälp av Edilon)(Sedra). I det examensarbetet ingick hur trafiken ska korrigeras under hela byggperioden samt hur arbetet ska delas upp för att maximera effektiviteten, hur de befintliga spåren tas bort, hur de nya ska installeras, hur mycket det kommer att kosta samt skillnaden mellan det gamla och nya spårsystemet. ​

Syftet med hela arbetet är att se över hur drift- och underhållskostnaderna samt de oplanerade tågstoppen ska minimeras med hjälp av det nya spårsystemet.

Bildtext: Gustav vid Edilon (Sedras bås på Train & Rail-mässan 2023.

Vad tycker du har varit mest spännande, mest utmanande?
Det är två saker som har stuckit ut under min praktikperiod:
Det första är när vi varit ute på arbetsplatsen i Barkarby. Att under sex månader se hur bygget sakta men säkert börjar likna slutresultatet. Att jämföra verkligheten med 3D-modellen var väldigt häftigt. Det andra är hur användbara mina BIM-kunskaper varit. Att jag fått möjligheten att ”lära ut” hur man använder 3D-modellen. Det var spännande och fick mig att känna att jag inte bara var en praktikant som fick följa med.

 Vad tycker du att du har lärt tid, är det något särskilt som sticker ut som du inte hade en aning om innan att det är så det går till, typ någon ”wow”-faktor?
Det mesta jag lärt mig är när jag fått följa med mina kollegor ut på arbetsplatsen Där har jag kunnat fråga om saker om jag varit tveksam och fått riktigt bra svar. Den största ”wow”-effekten var nog att jag kunde se i verkligheten hur allt gick till och vad som är viktigt för att ett projekt ska flyta på.

Vad tar du med dig från din tid på Mälarbanan?
Det finns så mycket som jag tar med mig härifrån. Vikten av att ha trevliga och behjälpliga kollegor, vad som är viktigt för att projektet ska nå sitt korrekta slutresultat, hur en riktig BIM-modell ser ut och varför det är viktigt att kunna använda den i projektet samt hur en beställare tänker under hela projektperioden.

Vad ska du göra nu?
Då jag tyvärr inte kan fortsätta på Trafikverket har jag andra jobbmöjligheter på gång. Men planen är att gå över till entreprenörsidan för att bygga på min erfarenhet. Sen efter det så kanske jag kan kliva in på Trafikverket igen med lite mer kött på benen, vem vet.​

Byggnadsingenjör infrastruktur

Utbildningslängd: 2 år
YH-poäng: 400
LIA-praktik: 22 veckor

 

Gustav hade sin LIA-praktik på Trafikverket – nu väntar nya äventyr!

Gustav Nordlinder

Gustav Nordlinder, studerat byggnadsingenjör infrastruktur

 

Gustav Nordlinder har studerat till Byggnadsingenjör infrastruktur på Nackademin och har under det senaste året haft sin LIA-praktik på Trafikverket Mälarbanan.

Hej Gustav, hur kom det sig att du sökte till Mälarbanan?
Det var min pappas tjej som berättade att hon kände en kille på Trafikverket, det var på så sätt jag fick kontakten. Sen valde jag att fortsätta min andra praktik här, för de projekten som jag var med i var väldigt intressanta.

Vad har du fått göra på Mälarbanan?
Det har varit väldigt mycket faktiskt. Mycket möten såsom byggmöten, teknikmöten, samordningsmöten, KMA-möten, informationsmöten, ja listan kan bli väldigt lång. Jag har också fått strukturera och lägga in delar på projektportalen för att göra det enkelt för dem som ska hitta information. Ett stort fokus för mig har varit de olika 3D-modellerna, eller BIM som det heter. Då jag har ett stort intresse för det och kan använda mig av det så fick jag ha genomgångar med några på Trafikverket hur man navigerade i modellerna. Kort sagt så har jag haft mycket att göra under mina sex månader här på Trafikverket.

Berätta om ditt examensarbete, vad har du fokuserat på?
Jag har valt att skriva om att man ska renovera Tvärbanans spår vid Sundbybergs centrum med hjälp av Edilon)(Sedra. I det examensarbetet ingick hur trafiken ska korrigeras under hela byggperioden samt hur arbetet ska delas upp för att maximera effektiviteten, hur de befintliga spåren tas bort, hur de nya ska installeras, hur mycket det kommer att kosta samt skillnaden mellan det gamla och nya spårsystemet. ​

Syftet med hela arbetet är att se över hur drift- och underhållskostnaderna samt de oplanerade tågstoppen ska minimeras med hjälp av det nya spårsystemet.

Bildtext: Gustav vid Edilon (Sedras bås på Train & Rail-mässan 2023.

 

Vad tycker du har varit mest spännande, mest utmanande?
Det är två saker som har stuckit ut under min praktikperiod:
Det första är när vi varit ute på arbetsplatsen i Barkarby. Att under sex månader se hur bygget sakta men säkert börjar likna slutresultatet. Att jämföra verkligheten med 3D-modellen var väldigt häftigt. Det andra är hur användbara mina BIM-kunskaper varit. Att jag fått möjligheten att ”lära ut” hur man använder 3D-modellen. Det var spännande och fick mig att känna att jag inte bara var en praktikant som fick följa med.

 Vad tycker du att du har lärt tid, är det något särskilt som sticker ut som du inte hade en aning om innan att det är så det går till, typ någon ”wow”-faktor?
Det mesta jag lärt mig är när jag fått följa med mina kollegor ut på arbetsplatsen Där har jag kunnat fråga om saker om jag varit tveksam och fått riktigt bra svar. Den största ”wow”-effekten var nog att jag kunde se i verkligheten hur allt gick till och vad som är viktigt för att ett projekt ska flyta på.


Vad tar du med dig från din tid på Mälarbanan?
Det finns så mycket som jag tar med mig härifrån. Vikten av att ha trevliga och behjälpliga kollegor, vad som är viktigt för att projektet ska nå sitt korrekta slutresultat, hur en riktig BIM-modell ser ut och varför det är viktigt att kunna använda den i projektet samt hur en beställare tänker under hela projektperioden.

Vad ska du göra nu?
Då jag tyvärr inte kan fortsätta på Trafikverket har jag andra jobbmöjligheter på gång. Men planen är att gå över till entreprenörsidan för att bygga på min erfarenhet. Sen efter det så kanske jag kan kliva in på Trafikverket igen med lite mer kött på benen, vem vet.​

Byggnadsingenjör infrastruktur

Utbildningslängd: 2 år
YH-poäng: 400
LIA-praktik: 22 veckor

Vill du ta emot en lia-praktikant?

Formulär